Thursday, May 22, 2014

KAJIAN TINDAKAN JAWI


MENYAMBUNG HURUF JAWI DAN MENULIS PERKATAAN DENGAN TEKNIK “PERMAINAN MENGOPEK KERANG DAN MEMANCING HURUF”.
Oleh:
Fadhilah bt. Jamaludin
Sekolah Kebangsaan Kuala Gula
34350, Kuala Kurau, Perak

ABSTRAK.
Guru-guru Pendidikan Islam sering menghadapi masalah dalam pengajaran Pelajaran Jawi kerana terdapat sebilangan murid yang bermasalah dalam penguasaan kemahiran menulis dan membaca jawi. Senario ini tidak boleh dibiarkan kerana ia akan  berpanjangan sehingga murid menjejakkan kaki ke sekolah menengah pula. Kaedah dan teknik sedia ada sememangnya sudah cukup berkesan bagi murid yang cerdas tetapi tidak bagi murid yang dalam peringkat sederhana dan lemah. Justeru itu, kajian ini dilaksanakan untuk membantu beberapa orang murid yang dikesan menghadapi masalah dalam menyambung huruf-huruf jawi bagi membentuk perkataan. Kebolehan menulis dan membaca dalam tulisan jawi akan memungkinkan murid lebih menguasai pembelajaran Pendidikan Islam.

1.0 LATAR BELAKANG KAJIAN
            Berdasarkan pengalaman saya mengajar mata pelajaran Pendidikan Islam , didapati beberapa orang murid kurang menguasai kemahiran menulis dan membaca dalam jawi. Pelajar di sekolah ini kebanyakannya tinggal di perkampungan nelayan. Amalan dan penghayatan isi mata pelajaran Pendidikan Islam hanya tertumpu di rumah dan tidak dilanjutkan di rumah. Malah ramai dikalangan ibubapa mereka tidak tahu membaca dan menulis jawi. Oleh itu saya dan rakan –rakan guru Pendidikan Islam di sekolah ini bertanggungjawab memberi pendedahan dan membina asas yang kukuh dalam pegangan hidup beragama serta memberi panduan agar mereka mahir menulis dan membaca jawi.
Kegagalan menguasai kemahiran jawi akan menyukarkan murid membaca bahan- bahan pembelajaran contohnya kandungan buku teks, buku rujukan ,buku latihan dan tidak dapat menjawab soalan ujian dan peperiksaan dengan baik. Kini saya berazam untuk merungkaikan permasalahan yang dihadapi oleh murid yang menjadi responden dalam kajian tindakan saya kali ini.

2.0 MASALAH KAJIAN.
            Murid sebenarnya sudah mengenali menghafal 37 huruf-huruf jawi namun kelemahan mereka adalah dalam menyambung huruf-huruf jawi bagi membentuk perkataan. Permasalahan ini membantutkan keserokan belajar matapelajaran Pendidikan Islam. Kelemahan ini bukan hanya berpunca daripada murid semata-mata namun sebagai seorang guru yang profesional saya perlu meningkatkan dan memperbaiki amalan pedagogi dan berusaha menambat hati mereka agar mahu memajukan diri serta menguasai apa yang diajar.

3.0 OBJEKTIF KAJIAN
3.1 OBJEKTIF AM.     
1) Menguasai kemahiran asas jawi iaitu menulis dan membaca tulisan jawi.
2) Dapat menambah minat dan pencapaian murid dalam pelajaran jawi.
3.2 OBJEKTIF KHUSUS.
1) murid dapat mengenal huruf jawi yang boleh disambung dan tidak boleh
    disambung.
2) Murid mengetahui bagaimana bentuk huruf di awal. di tengah dan di akhir
    apabila disambung.
3) Mengatasi masalah murid dalam menyambung huruf-huruf jawi menjadi satu
     perkataan.
4) Mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran secara terancang dan
    berkesan.

4.0 KUMPULAN SASARAN.
Terdiri daripada 6 orang murid tahun 2. Masalah yang mereka hadapi adalah tidak mengetahui huruf yang boleh dan idak boleh disambung serta tidak tahu menyambung huruf tunggal jawi menjadi satu perkataan. Mereka yang saya pilih ialah:
1) Nur Asyira Idayu bt Ramli.
2) Najihah bt Mazlam
3) Mohamad Firdaus b. Zakaria
4) Isma Alif b. Saad.
5) Siti Aisyah bt Mohd Sazali
6) Puteri bt Rohizi

5.0 LANGKAH PELAKSANAAN KAJIAN
            Kajian ini menumpukan kepada cara untuk mengenalpasti dan menangani masalah yang wujud melalui pengumpulan data mengikut langkat-langkah berikut :       
5.1 TINJAUAN MASALAH.
            Tinjauan masalah telah saya laksanakan dengan cara pemerhatian semasa mengajar, temubual dengan murid sendiri dan pandangan rakan-rakan guru yang mengajar kelas ini dan berdasarkan jawapan murid semasa latihan diberi.    
5.1.1 Pemerhatian.
5.1.2 Temubual.
5.1.3 Latihan .
5.2 ANALISIS TINJAUAN MASALAH
5.2.1 PEMERHATIAN
            Berdasarkan pemerhatian terhadap murid semasa pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan didapati murid :
ü  Tidak mahu melibatkan diri dalam aktiviti kumpulan.
ü  Tidak mahu cuba untuk menjawab soalan yang diutarakan oleh guru.
ü  Kurang fokus pada pembelajaran.
ü  Kurang berkomunikasi dengan rakan dalam hal pelajaran.
ü  Tiada daya saing dan usaha untuk memajukan diri.

5.2.2 TEMUBUAL DAN SOAL SELIDIK.
Berdasarkan temubual dan soal selidik bersama murid disimpulkan bahawa:
ü  Tidak berminat untuk belajar dan rasa sukar mengikuti apa yang diajar.
ü  Tiada sokongan daripada ahli keluarga dan ibubapa kerana mereka sendiri tidak
mahir dalam menulis dan membaca jawi.
ü  Merasakan diri banyak kekurangan, kurang keyakinan dan malu.
ü  Tidak biasa menggunakan bahan bacaan jawi seperti buku cerita dan akhbar tulisan jawi yang terdapat di Pusat Sumber Sekolah.
5.2.3 LATIHAN DAN UJIAN.
            Setelah murid diberikan ujian bertulis untuk menyambung huruf-huruf jawi didapati berlaku banyak kesalahan . Antara kesilapan yang dibuat adalah:
ü  Menyambung huruf sesuka hati .
ü  Menyambung dengan bentuk dan cara yang salah.
ü  Tidak  menyambung tetapi cuma merapatkan huruf sahaja.
5.4 METHODOLOGI PELAKSANAAN KAJIAN
5.4.1 PERANCANGAN KAJIAN .
            Bagi menarik perhatian murid ,saya merancang aktiviti yang berkaitan rapat dengan kehidupan seharian mereka . Persekitaran mereka sinonim dengan tangkapan hasil laut, suasana di pelantar, mengopek kerang dan aktiviti memancing ikan. Oleh itu, saya namakan aktiviti permainan yang akan saya jalankan ada persamaan dengan aktiviti mereka.
            Aktiviti bertujuan membolehkan murid mengingat huruf-huruf jawi  yang boleh disambung dan tidak boleh disambung. Berdasarkan pengetahuan sedia ada murid telah menghafal semua huruf jawi tetapi masih tidak tahu menyambungnya. Malah amat keliru bagaimana untuk menyambung huruf jika ia di awal, tengah dan akhir. Tempoh masa yang diambil bermula pertengahan  Mac 2014 sehingga akhir Bulan april 2014 kira-kira 6 minggu untuk melihat hasil pencapaian murid. Sepanjang cuti persekolahan pertengahan penggal pertama lalu, saya menyediakan lembaran kerja agar murid mahir dalam menyambung huruf-huruf jawi.
            Langkah pertama saya pastikan murid-murid benar- benar mengenal huruf-huruf jawi. Kemudian mengetahui padanan huruf jawi dengan huruf rumi. Ini akan memudahkan murid untuk menulis dan menyebut suku kata dan perkataan nanti. Saya membekalkan murid dengan sehelai kertas A4 yang telah dilaminate  sebagai panduan dan hafalan. Setelah diuji semua murid dapat menyebut padanan yang betul barulah saya mulakan aktiviti permainan yang saya rancang. Saya akan bertanya secara spontan apabila bertemu murid di mana sahaja di kawasan sekolah. Secara tidak langsung hubungan guru dan murid lebih baik dan murid rasa selesa apabila saya selalu berinteraksi dengan mereka.
5.4.2 AKTIVITI 1 (PERMAINAN MENGOPEK KERANG).

Aktiviti pertama dimulakan dengan memperkenalkan huruf sama ada boleh sambung atau tidak.  Huruf dibahagikan kepada 3 pecahan.

 1.EH, SOMBONGNYA DIA.
ALIF    A , WAU Ë  ,   VI          “ , DAl   e , Dzal  g , Ra     i, Zai   k


2.MEMANG SOMBONG                                          3.KITA KAN KAWAN.
                                                                                         Semua huruf lain.
HAMZAH - ÕHA-Ê
                                                                                                                                                           
                                                            .                                                                                     
            Murid akan diberi 3 keping kad poket untuk menghafal huruf di atas di mana sahaja mereka berada. Kad-kad ini diberi nama kad Sombong, kad memang sombong dan kad kawan.
1)Kad Sombong bermakna huruf tersebut boleh disambung oleh huruf lain
   tetapi tidak boleh menyambung huruf lain.
2)Kad memang sombong bermakna huruf tesebut tidak langsung boleh
   disambung dan menyambung .
3)Kad Kawan bermakna huruf –huruf yang boleh disambung dan malah huruf
    itu juga boleh menyambung huruf lain.
Apabila murid telah menghafalnya setelah diberi tempoh beberapa hari aktiviti permainan dijalankan. Permainan diberi nama ‘KOPEK KERANG’. Murid biasa mambantu ibu bapa mengopek kerang pada hari cuti. Murid nampaknya tidak sabar untuk bermain. Caranya murid mengambil 1 kerang yang telah diletakkan pelekat dan diisi dengan satu atau 2 huruf jawi dalam kotak yang diedarkan . Permainan ini boleh dimainkan di mana sahaja tempat yang sesuai dan selesa. Saya akan mainkan muzik ataupun murid boleh menyanyi bersama-sama dan muzik akan diberberhentikan secara tiba-tiba. Murid yang sedang memegang peti akan menjawab secara lisan. Murid menyatakan huruf dan menyatakannya sama ada boleh atau tidak boleh sambung, Saya akan membwri 2 markah bagi jawapan yang betul. Jika masih ada yang belum mahir dia diberi tempoh untuk menghafalnya.
Selesai aktiviti ini murid diberi latihan bertulis (sila lihat lampiran) bagi mengukuhkan ingatan. Murid diminta menanda / jika huruf itu boleh disambung dan x jika tidak boleh disambung. Guru juga menunjukkan bagaimana bentuk huruf jawi apabila disambung apabila kedudukan huruf tersebut berada di awal, tengah dan akhir.
5.4.3 AKTIVITI 2( PERMAINAN MEMANCING HURUF).
            Setelah melepasi tahap pertama dengan bermain permainan ‘kopek kerang’ beberapa pusingan murid boleh diajak bermain permainan kedua dinamakan ‘Memancing huruf.’ Ia ada persamaan dengan aktiviti memancing ikan yang dijalankan oleh penduduk nelayan di sini. Sebelum itu guru akan memberi panduan dan murid menulis mengikut contoh iaitu bagaimana bentuk huruf apabila disambung di awal, tengah dan akhir. Tidak semua huruf ditampilkan.  Murid diberi contoh huruf yang sama bentuknya sahaja. Contohnya huruf seperti ba, ta ,dan, tha, Cuma  huruf ba sahaja diterangkan. Cara permainannya adalah dengan murid diberikan pancing yang diletakkan magnet menggantikan kailnya. Murid akan cuba memancing huruf di dalam kotak atau bekas yang besar. Tidak semua huruf diletakkan magnet untuk permainan yang lebih mencabar. Setelah berjaya murid akan cuba mengisi jadual yang disediakan bagaimana bentuk huruf tersebut ditulis di awal, tengah dan akhir. Permainan boleh dijalankan beberapa pusingan. Pemenang juga akan diberikan hadiah .
5.5 REFLEKSI KAJIAN DAN PENILAIAN.
5.5.1 Hasil pemerhatian cara belajar dan sikap yang ditunjukkan oleh responden sebelum pelaksanaan kajian ini, amat mengecewakan dan tidak membantu ke arah peningkatan diri. Namun apabila dipilih melibatkan diri dalam kajian ini mereka mula menunjukkan perubahan dari aspek sikap dan penguasaan kemahiran menulis jawi. Mereka bermain dengan gembira dan dalam masa yang sama memahirkan diri menyambung huruf dengan betul .
Perubahan yang yang ditunjukkan dari aspek sikap adalah:
1) Mulai rasa diberi perhatian dan berkehendak melibatkan diri.
2) Yakin diri berada di samping rakan-rakan yang lain di kelas.
3) Memberi kerjasama dalam semua aktiviti yang dirancang, malah tidak rasa
    tertekan mengikuti setiap aktiviti.
4) Berani mencuba walaupun melakukan kesilapan pada awalnya.
Perubahan dari aspek pembelajaran.
1)Tidak lagi keliru dalam menyambung huruf jawi.
2) Berjaya menyambung huruf sama ada di awal tengah dan akhir.
3) Membuat latihan sehingga siap,
4) Bukan setakat boleh menulis malah boleh menyebut perkataan yang dieja.
5) Menjawab dengan betul latihan yang diberi.
Di sini dilampirkan jadual jawapan yang telah dijawab oleh murid melalui aktiviti Kopek Kerang.

Pusingan
1
Pusingan
2
Pusingan
3
pusingan
4
pusingan
5
1) Idayu  
2
2
0
2
0
2) Najihah
0
0
2
2
2
3) Firdaus
2
2
2
0
2
4) Isma Alif
2
2
2
2
0
5) Aisyah
2
2
2
2
2
6) Puteri
2
2
2
0
2
             
            Berdasarkan jadual pencapaian jelas menampakkan kebolehan murid menyatakan dengan betul huruf yang boleh disambung dan yang tidak boleh disambung. Berikut pula jumlah markah yang diperolehi melalui permainan memancing huruf.
NAMA
JUMLAH MARKAH

1) Idayu  
60

2) Najihah
90
PEMENANG
3) Firdaus
65

4) Isma Alif
70

5) Aisyah
80

6) Puteri
75

   
            Saya tidak lupa memberikan hadiah kepada murid yang mendapat tempat tertinggi. Ini mendorong murid lain untuk cuba menjawab dengan lebih baik pada masa akan datang. Permainan ini akan terus dilaksanakan apabila ada masa terluang.
6.0 CADANGAN UNTUK KAJIAN SETERUSNYA.
            Hasil daripada penyelidikan yang dijalankan, saya dapati terdapat perubahan yang positif dari segi amalan pembelajaran murid dan penguasaan murid dalam kemahiran menulis jawi. Mereka lebih yakin berada di samping rakan sekelas. Namun demikian itu belum cukup untuk mereka bersaing dengan murid lain yang lebih mahir menulis dan membaca jawi. Oleh itu saya berhasrat untuk melanjutkan kajian  berkaitan kemahiran membina dan menulis pelbagai jenis ayat mudah. Bimbingan dan perhatian yang berterusan akan meningkatkan motivasi dalam diri murid-murid seterusnya mendorong mereka menguasai pembelajaran.

7.0 KESIMPULAN.
            Walaupun kajian ini hanya melibatkan beberapa orang murid namun aktiviti yang direka juga sesuai untuk dijalankan di kelas tahun dan murid lain yang mempunyai masalah yang sama. Semoga ianya menjadi panduan perkongsian buat guru-guru lain. Ini bagi memastikan murid tidak jauh ketinggalan dalam penguasaan kemahiran menulis jawi. Secara peribadinya saya sebagai pengkaji dan Guru Pendidikan Islam merasakan usaha ini dapat menyumbang kepada peningkatan tahap pencapaian murid dalam mata pelajaran Pendidikan Islam kerana Pelajaran Jawi berkait rapat dengan sumber dan bahan bacaan untuk matapelajaran Pendidikan Islam . Sebagai usaha bagi membantu murid mendapatkan bahan bacaan jawi saya telah mula melanggan Majalah Asuh dan Ana Muslim untuk Pusat Sumber Sekolah yang di dalamnya terdapat petikan jawi yang mudah dibaca. Semoga murid yang terhasil di bawah acuan kita adalah murid yang celik Jawi.




SUMBER RUJUKAN.
Buku Prosiding Konvensyen Kajian Tindakan(2009), Ipoh :Jabatan Pelajaran
            Perak.
Mak Soon Sang,(2003).Psikologi Pendidikan, Subang Jaya :Kumpulan Budiman
            Sdn Bhd
Manual Kajian Tindakan ,Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar
            Pendidikan :Kementerian Pelajaran Malaysia.

Matlob, Pandai Jawi ( 2007),Shah Alam :Cerdik Publications Sdn. Bhd.

Modul Kursus bersiri Kajian Tindakan(2009): Jabatan Pelajaran Perak.

Sharifah Alwiah Al sagoff(1993),Ilmu Pendidikan:Pedagogi,Kuala Lumpur,
            Heineman Education Book (Asia) ltd.

Solehuddin b. Hj. Arshad(2009), Nota Panduan Sistem Ejaan Jawi Yang

             Disempurnakan Kaedah DBP: Pejabat Pelajatan Daerah Hilir Perak.

43 comments:

  1. Assalamualaikum....
    mintak izin untuk ambil maklumat dan menggunakannya dalam tugasan saya...t.kasih
    semoga dimudahkan segala urusan anda... :)
    JazakAllahu Khairan

    ReplyDelete
  2. salam
    minta izin dan halalkan bahan untuk rujukan kajian saya.syukran

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    minta izin untuk ambil maklumat dan menggunakannya dalam PPGB.terima kasih, semoga Allah mempermudah segala urusan anda...)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. Minta izin untuk rujukan kajian sy ye ustazah.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...minta halalkan untuk kajian saya ye ustazah...syukran

    ReplyDelete
  6. salam.. mohon share maklumat ini dan digunakan dalam pbgb..

    ReplyDelete
  7. mohon halalkan untuk rujukan sy....syukran

    ReplyDelete
  8. Minta halal untuk rujukan saaya....Terima kasih banyak2

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum ustazah,mohon share ye ilmu ini.moga Allah permudahkan urusan ustazah

    ReplyDelete
  10. salam, minta halal ye..utk guna dalam kajian sy

    ReplyDelete
  11. SALAM..SAYA MOHON SHARE YER..SYUKRON

    ReplyDelete
  12. Saya minta kebenaran untuk dikongsi dalam kajian saya .mohon halalkan ya.

    ReplyDelete
  13. MOHON DIGUNAKAN UNTUK RUJUKAN DAN PANDUAN.T.KASIH

    ReplyDelete
  14. salam...saya mohon kebenaran untuk dikongsi dalam kajian tindakan saya....jazakillah khairal jazaa'

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum ustazah,mohon share ye ilmu ini.moga Allah permudahkan urusan ustazah

    ReplyDelete
  16. ASSALAMUALAKUM USTAZAH,MOHON KEBENARAN UNTUK RUJUKAN KAJIAN SAYA YE..SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN URUSAN USTAZAH.MOHON HALAL,SYUKRAN

    ReplyDelete
  17. SALAM...MOHON KEIZINAN DAN KEBENARAN KAJIAN USTAZAH SEBAGAI RUJUKAN KAJIAN SAYA SETERUSNYA...MOGA MEMBERI MANFAAT KEPADA SEMUA...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum.. Minta izin untuk rujukan

    ReplyDelete
  19. mohon keizinan utk d gunakan...moga d berkahi Allah...

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum ustazah....saya mohon dikongsi maklumat dalam kajian tindakan saya.. barakillah..jazakillah ustazah

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum ustazah..saya mohon keizinan menggunakan maklumat kajian tindakan ustazah dalam kajian tindakan saya.Barakillah..jazakillah ustazah.

    ReplyDelete
  22. Mohon izinkan saya menggunakan kajian tuan sebagai rujukan. Terima kasih.. Barakallahu fik..

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum... mohon izin utk menggunakan kajian tindakan ini sebagai rujukan. semoga sentiasa dimurahkan rezeki...terima kasih

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum.. Mohon izin utk dijadikan bhn rujukan.. Terima kasih.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum..Mohon izin untuk guna sebagai reference ya..Barakallahufeeq

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum..mohon izin utk dijadikan bahan rujukan, Jazakallah khairan khatira.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum..mohon izin untuk buat rujukan ya ustazah..terima kasih

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum.....mohon minta izin untuk membuat rujukan yea ustazah...terima kasih

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum. Mintabizin utk dijadikan bahan rurjukan ya ustazah

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum..Minta izin untuk rujukan ya ustazah.

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum...minta izin untuk rujukan ya ustzh..

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikan mimta izin untuk jadikan panduan Semoga Tuan dirahmati Allah selalu terima kasih

    ReplyDelete
  33. MINTA IZIN UTK RUJUKAN YE USTAZAH

    ReplyDelete
  34. Assalam, minta izin untuk jadikan rujukan saya. Terima kasih. semoga Allah merahmati

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum.. Mohon izin.. Dijadikan sebagai bahan rujukan

    ReplyDelete
  36. Aslmkm...Mohon izin sebagai bahan rujukan Dan maklumat... Terima kasih

    ReplyDelete
  37. Assalamu alaikum sahabat, minta izin sebagai bahan rujukan Dan maklumat. Syukran..

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum, saya mohon untuk mengambil sedikit maklumat dalam ni sebagai bahan rujukan. Syukran

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikan mimta izin untuk jadikan panduan Semoga Tuan dirahmati Allah selalu terima kasih.

    ReplyDelete
  40. mohon guna untuk kegunaan kajian kpd murid saya
    Terima kasih dan moga allah ganjari dengan sebaik2 kebaikan

    ReplyDelete